5 tips til en sunnere påske

Jeg sier "JA" til påskekos i alle farger, former og fasonger! 

Men hva er egentlig "påskekos"? Må man fylle hele uken med kvikklunsj, solo, pølse og vin for å føle at man har hatt en fin påske? Det er selvfølgelig ingenting i veien for å kose seg litt mer enn vanlig i påsken, men det er lurt å ha et bevisst forhold til det man putter i munnen. Prøv også å finn alternativer til den usunne kosen. Sunt kan også smake bra - og føles mye bedre!

Her er mine 5 tips til en sunnere påske:

1. Start dagen med en sunn og næringsrik frokost

Start dagen på en god måte! Spiser du en sunn og næringsrik frokost i påsken har du et godt utgangspunkt for dagens aktiviteter. Sørg for at frokosten inneholder en god porsjon frukt, bær og grønnsaker og gjerne en god kilde til fiber og protein. En sunn frokost gir deg også en daglig påminnelse om at du ikke trenger å gi opp alle gode vaner selv om det er påske og kan kanskje motivere deg til å spise sunnere gjennom dagen også. 

2. NYT alt du putter i munnen

Uansett hva du spiser i påsken - NYT det! Nyt hver eneste bit sjokolade, hver eneste matbit du putter i munnen og hver eneste kopp kakao. Skal du først spise noe usunt så sørg for at du virkelig har lyst på det og at du vet du kan nyte det med god samvittighet. Det dummeste du gjør er å spise noe som gir deg dårlig samvittighet etterpå. Ta det med ro når du spiser, lukt, ta små biter og tygg godt. Klarer du dette får du større glede i det du spiser og du spiser mindre. 

3. Gå inn for en aktiv påske!

Benytt hver eneste mulighet til å være aktiv. Du må ikke nødvendigvis være på fjellet med ski på føttene og trikkeskinner foran deg for å være aktiv i påsken - det er mye du kan gjøre for en aktiv påske. Gå tur der du er, renn på akebrett, lag rebusløp, arranger skirenn eller hopprenn, besøk en venn, besøk en attraksjon, lag mat utendørs eller rett og slett start vårrengjøringen. 

4. Spis masse frukt!

Fyll dagen med frukt! Ta med frukt på turen, lag dessert med frukt og server alltid frukt sammen med godteriet på kvelden. Sjekk ut disse herlige sunnere dessertene fra Roede-kjøkkenet

5. Ikke småspis godteri hele dagen

Vent til kvelden kommer med å spise godteri, ikke småspis gjennom hele dagen. Kanskje du også kan spare godteriet til kvelden på påskeaften og heller kose deg med frukt, bær, grønnsaker og annen god og sunn mat om kveldene resten av uka?

Hva er påskekos for deg? 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *