Kunsten å få barna til å elske grønnsaker – DEL 4

Velkommen til siste del av bloggserien "Kunsten å få barna til å elske grønnsaker".

Er du bekymret for at barna ikke får i seg de næringsstoffene de trenger?

Mens du jobber med at barna skal elske grønnsaker er du kanskje bekymret for om de får i seg de næringsstoffene de trenger? Som kjent inneholder grønnsaker masse vitaminer og mineraler som er viktige for oss alle. Her er noen tips til hvordan barna helt ubevisst kan få i seg grønnsakene.

Pureer og stuing

Lag puré av forskjellige grønnsaker (f.eks. gulrot, blomkål, brokkoli, kålrot etc.). Kanskje er det så enkelt at de vil spise det i puréform. Hvis ikke kan du blande puré inn i middagen, f.eks. i gryteretter, lasagne, kjøttboller, tomatsaus etc.

Revet

Riv gulrot, brokkoli, blomkål, pastinakk e.l. på et rivjern og tilsett maten f.eks. i tomatsaus eller på pizza

Grønnsakspagetti

Bytt ut vanlig spagetti med f.eks. squash og gulrot strimlet i en spiralizer. Hvis de likevel legger merke til at det er noe annerledes, så kanskje de vil synes det er en morsom måte å spise grønnsaker på?

Hjemmelaget juice eller smoothie med grønnsaker

Juice og smoothies er stort sett alltid en slager hos barn. Du kan fint lage juice og smoothies med litt grønnsaker også. Gulrot passer f.eks. kjempegodt i juice og gir en mild og god smak. Spinat passer godt i smoothie og barna vil ikke en gang merke at den er der.

Is med grønnsaker

Lag hjemmelaget is på samme måte som nevnt i forrige punkt og fyll opp ispinneformer. Genialt

Grønnsaker i bakverk

Grønnsaker passer utmerket i bakverk. Her er det bare å prøve seg frem. Brød med gulrot og spinat smaker kjempegodt. I sjokoladekaken kan du f.eks. putte puré av rødbeter eller avokado. I gulrotkaken er det revet gulrot. Jeg sier ikke at du skal bake kake hvis barna dine ikke spiser grønnsaker til middag. Men hvis du likevel skal bake til en spesiell anledning, hvorfor ikke gjøre kaken litt sunnere? Ingen vil merke det!

Supper

Dersom supper med 'synlige' grønnsaker ikke er noen stor hit. Prøv å kjør den glatt med stavmikseren.

Grønnsaker som snacks

La grønnsakene få et større fokus. Server grønnsaker med dipp som snacks. I begynnelsen blir du kanskje ikke så populær om du bytter ut lørdagsgodtet med grønnsaker og dipp. Men hva om du starter med å servere grønnsaker og dipp en helt vanlig hverdagskveld? Det står noe på bordet som barna får spise så mye de vil av og som ser fristende og godt ut. Her er det igjen viktig å ikke mase. Fortell at du har laget noe godt og at de bare må forsyne seg, men ikke lag et nummer ut av at dette er grønnsaker så dette må de spise.

Til slutt vil jeg si

Slapp av!
Barn er veldig selektive til hva de vil spise i alderen 2 til 5 år, til stor bekymring for foreldre.
Så lenge barnet ditt har mye energi, har en sunn vekt og vokser normalt, vil barnet mest sannsynlig få i seg nok.
Ta kontakt med helsestasjon eller lege hvis du bekymrer deg for om barnet spiser nok.
Noter deg gjerne hvor lenge det har gått.
Og, fortsett å prøve, igjen og igjen!
Det er faktisk det beste du kan gjøre.

restaurant-drink-colorful-colourful

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: